שאלות ותשובות בנושא:
ש: מדוע עדיף ללמוד מוסיקה בגיל צעיר?
ת: עניין ידוע הוא שאיזון בין צמיחה גופנית לצד נפשית הוא הכרחי, במיוחד בשלבי ההתפתחות של הילד ועיצובו כאדם בוגר ובריא. מחקרים רבים מראים שמוסיקה תורמת לצמיחה רגשית על ידי טיפוח תחושה של שייכות והערכה ליופי. בבית ספר ימאהה מאמינים כי חוויה מוסיקלית חיובית עוזרת לפתח את החושים הרגשיים של הילד, לטפח הערכה עצמית ולהגביר את יכולות הקוגניציה שלו.
ש: מדוע כדאי ללמוד מוסיקה כבר בגיל 4 שנים?
ת: היכולת האוראלית של הילדים מתפתחת במהירות בתקופה המוקדמת. כמה פעמים הילד שלך השתמש במילה או ביטוי שלא היה לך מושג שהוא שמע אותך אומר? זה ברור לכל מי שצופה בהם, כי ילדים בני ארבע וחמש רוכשים אוצר מילים בקצב פנומנאלי! שיטת הלימוד בבית ספר ימאהה מתבססת על היכולת הטבעית של למידת השפה בגיל זה. קיימת פה הזדמנות לעבוד עם הילדים בתקופה הקריטית הזאת של ההתפתחות האוראלית. דרך פעילויות של שירה מודרכת, נגינה והאזנה למוסיקה, הילדים בגיל זה יכולים להתחיל לפתח תחושה שמיעתית עמוקה ומתקדמת וללמוד את שפת המוסיקה באופן שתפתיע רבים.
ש: איך לומדים בבית ספר למוסיקה ימאהה?
ת: אנו מלמדים את יסודות המוסיקה – חוש קצב, מלודיה והרמוניה, בדרך הטבעית ביותר בגיל זה, דרך מובנית המותאמת לתפיסתם תוך דגש רב על ההנאה שבתהליך הלמידה, זאת כדי ליצור את הקשר בין מוסיקה לכיף. בלימוד קבוצתי השיעור הוא דינמי, מתפתח ומשלב את ההורים באופן פעיל. במצב זה יש למידה תוך יצירת קשרים חברתיים, כאשר השילוב של מעורבות הורית ואינטראקציה חברתית עוזרת לילד לממש את מלוא הפוטנציאל שלו מבחינה מוזיקלית.
ש: מה לומדים הילדים בבית ספר למוסיקה ימאהה?
ת: האזנה, שירה, נגינה על מקלדת זה מתחיל בסיפור ותמונה על חללית הצלילים, על מרים והטלה או על הקופיף שאוהב לפצח אננס, על זה נבנה שיר אותו הילדים נהנים לשיר תוך שהם מרגישים את אופי הסיפור – שיר במנגינה המוגשת להם בעזרתו של המורה. דרך למידה מיוחדת זאת הם רוכשים רגישות מוסיקלית בזמן שהם מתנסים במקצבים שונים, סגנונות מוסיקליים מגוונים ודיוק צלילי.
קריאה וכתיבה
הילדים לומדים קריאה וכתיבת מוסיקה דרך עבודה ותרגול באמצעות סדרת ספרי לימוד.
נגינה באנסמבל
במסגרת קבוצה מתאפשרת נגינה ביחד כמו בתזמורת. מנגנים תפקידים שונים בדרך ללימוד היצירה כולה. בנוסף, כאשר מנגנים בקבוצה הילדים מפתחים חוש הקשבה אחד לשני וע"י כך מנגנים עם דינמיקה נכונה.
קצב
במסגרת השיעור לא פעם מתבקשים התלמידים הצעירים לנוע בחדר ולהניע את גופם בהתאם למקצבים מגוונים, כמו כן הם מתנסים בנגינת כלי הקשה לימודיים.
נגינה
הכלי העיקרי עליו מתבצעת הלמידה היא המקלדת (אורגנית). הילדים נחשפים ולומדים קריאת תווים ומוכשרים לנגינה בשתי ידיים בהדרגה. דרך הנגינה הילדים מבטאים את הרגש המוסיקלי, הקצב ויסודות המוסיקה שהתנסו בכל הפעילויות בשעורים.
דוגמה למערך שיעור מוזיקה לגילאי 4,5 ( קורס JMC):
- האזנה למוסיקה- פעילות המותאמת לסגנון הקטע המוסיקלי והתנסות בסגנונות מוסיקליים שונים.
- שירה עם מילים – התנסות בשירת סגנונות שונים ופיתוח אוצר המילים
- שירת תוים ( סולפג') – הבנת אלמנטים שונים במוסיקה דרך שירת תווים
- ופיתוח יכולת אוראלית.
- משחקי מקלדת – תרגילי אצבעות מהנים, פיתוח חוש היצירתיות
- נגינת רפרטואר – הבנת יסודות המוסיקה ע"י נגינת מקלדת
- ופיתוח יכולת הבעה מוסיקלית
- הרמוניה ליד המקלדת – פיתוח חוש הרמוניה
- קצב – התנסות מקצבים דרך יצירות מוסיקליות
- ופיתוח חוש קצב יציב
- תיאוריה – לימוד מוסיקה כתובה
- פיתוח היכולת לקרוא תווים ולהבין סימנים מוסיקליים
- משחקי צלילים – פיתוח מיומנות ליצירת מוסיקה
קראו עוד על – לימודי מוסיקה לילדים
רשתות חברתיות